-
Sporten & bewegen
Sporten & bewegen
Ik wil- Sporten in mijn omgeving
- Mountainbiken
- Lopen
- Kajakken, kanoën, suppen
- Paardrijden
- Skeeleren
- Multimoven
Acties en campagnes- VIP2024
- Week van het Gezin
- Mijn hart klopt voor de sport
- Actief Ouder Worden
- Geef tieners een stem
- Maand van de Sportclub
- Alle acties
Samen bewegenInspirerende thema's -
Onze dienstverlening
Onze dienstverlening
Wij ondersteunen- Lokale besturen
- Sportfederaties
- Topsport
- G-sport
- Sportclubs
- Bedrijven
- Trainers en begeleiders
- Scholen
- Organisatoren van sportevenementen
Wij helpen bijWij delen kennis - Vlaamse Trainersschool
- Onze centra
- Onze sportkampen
- Kennisplatform
Aandachtspunten per doelgroep
Wat verstaan we onder een beperking?
Beperkingen begrijpen
De ontwerpmethodiek van ontwerpen voor iedereen streeft naar oplossingen voor alle gebruikers. Het doel is zo veel mogelijk bijzondere oplossingen te vermijden.
Daarvoor moet je begrijpen hoe sporters, toeschouwers en medewerkers met een bepaalde beperking de ruimte ervaren en gebruiken.
Aantal mensen met een beperking in Vlaanderen
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie heeft 15% van de mensen onder de 65 een zichtbare of minder zichtbare beperking. Voor Vlaanderen gaat het dan om bijna 800.000 mensen. Daarnaast heb je de ouderen. Met meer dan 1,4 miljoen maken zij 21% van de Vlaamse bevolking uit. Vaak hebben zij als ze ouder worden steeds meer een goede toegankelijkheid nodig.
Impact beperking op functioneren
We vertrekken telkens van wat een bepaalde beperking kan inhouden en welke gevolgen dat kan hebben op hoe de ruimte gebruikt wordt.
Je krijgt de belangrijkste aandachtspunten voor bepaalde doelgroepen mee. Die geven een beeld van wat doelgroepen nodig hebben, maar dat is uiteraard niet volledig.
Onthoud ook dat elke mens anders is en dat elke mens met een beperking eigen mogelijkheden en moeilijkheden heeft.
Grote diversiteit
Sommige mensen hebben meer dan één beperking. Je spreekt dan van een meervoudige beperking. Een reden te meer om alle aandachtspunten op te nemen.